Od 2021/2022 w naszej szkole działa Szkolny Klub Mediatora.
Koordynatorami klubu i mediatorami szkolnymi są: p. Małgorzata Kapsa i p. M. Kijewska. Mediacja jest jednym ze sposobów skutecznego rozwiązywania konfliktów. Jest to bezpośrednia konfrontacja ze swoim zachowaniem i potępieniem czynu, a nie osób. Uczenie dzieci i młodzieży rozwiązywania konfliktów poprzez mediację ma pozytywny wpływ na ich przyszłe dorosłe życie. Zasady działalności klubu określa regulamin.
Wyświetl dokument pt.”Zasady mediacji”.
Regulamin działalności SZKOLNEGO KLUBU MEDIATORA w Szkole Podstawowej nr 18 w Toruniu
I. Postanowienia ogólne
1. Podstawowe pojęcia:
Mediacja – proces rozwiązywania sporu lub konfliktu. Celem mediacji jest osiągnięcie porozumienia oraz poprawa relacji stron przy pomocy mediatora.
Mediator – to bezstronna osoba trzecia, która pomaga rozważyć wszelkie możliwe rozwiązania, negocjować je w warunkach współpracy oraz szukać takiego porozumienia, które będzie satysfakcjonujące dla obydwu stron.
Mediacja rówieśnicza – to dobrowolne i poufne poszukiwanie rozwiązania konfliktu między uczniami, w obecności dwóch bezstronnych i neutralnych mediatorów – uczniów, przygotowanych do prowadzenia mediacji rówieśniczej. Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami między uczniami.
Mediator rówieśniczy – to uczeń przeszkolony w zakresie mediacji, cieszący się zaufaniem i autorytetem wśród uczniów.
Mediacja szkolna – to dobrowolne i poufne poszukiwanie rozwiązania sporu pomiędzy stronami konfliktu w obecności bezstronnego i neutralnego mediatora. Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami międzyludzkimi i/lub działalnością statutową szkoły. Stronami konfliktu mogą być: nauczyciele, dyrektor, pozostali pracownicy szkoły, uczniowie, rodzice.
Mediator szkolny – to osoba dorosła, np.: pedagog, psycholog, nauczyciel, inny pracownik szkoły, przeszkolona w zakresie mediacji, ciesząca się autorytetem i zaufaniem w środowisku szkolnym. Wskazane jest, aby był opiekunem mediatorów rówieśniczych i posiadał kompetencje edukatora mediacji.
2. Szkolny Klub Mediatora działa na terenie Szkoły Podstawowej nr 18 w Toruniu.
3. Szkolny Klub Mediatora działa na rzecz uczniów Szkoły Podstawowej nr 18 w Toruniu.
II. Cele i sposoby działania
1. Celem działań Szkolnego Klubu Mediatora jest zapobieganie przemocy poprzez uczenie sposobów pozytywnej komunikacji między uczniami oraz rozwijanie dobrych relacji w szkole.
2. Działalność mediatorów w szkole dotyczy prowadzenia mediacji między uczniami.
3. Zadania mediatora rówieśniczego w Szkole Podstawowej nr 18:
– ukończenie szkolenia prowadzonego przez koordynatorów, czyli dorosłych mediatorów szkolnych,
– prowadzenie mediacji między uczniami,
– zapisywanie sprawozdań z prowadzonych mediacji,
– spotkania z koordynatorami.
III. Mediatorzy rówieśniczy
1. Mediatorem rówieśniczym może być uczeń klasy siódmej lub ósmej posiadający określone cechy po podpisaniu kontraktu i przedstawieniu koordynatorom pisemnej zgody rodzica (wzór w załączniku).
2. Cechy mediatora:
– dobry poziom kompetencji społecznych, szczególnie w zakresie komunikacji;
– wysoka kultura osobista,
– odpowiedzialność,
– zachowanie co najmniej bardzo dobre,
– brak negatywnych uwag w dzienniku,
– uznanie wśród uczniów i nauczycieli.
3. Działalność członków Szkolnego Klubu Mediatora opiera się na zasadzie dobrowolności i bezinteresowności.
4. Każdy członek Szkolnego Klubu Mediatora swoim postępowaniem powinien promować ideę dobrych relacji w szkole.